Uppehåll/test
Publicerat den

Ja ni.. precis som det låter så har jag tagit ett uppehåll från wait for it.....
FACEBOOK! Tanken är en hel vecka men vi får se när det börjar klia i fingrarna.
Jag är inne på mitt andra dygn nu och stressen var total i går.. Jag har ju ingen koll utan fb? Why?
Nej för man talar inte med varandra längre, man ringer inte eller hör av sig lika ofta på telefon. Hur många hör av sig för att bara kolla läget nu för tiden? OM inte på Facebook såklart, där ser man ju (så gott som) hur personer mår och man ser exakt vad sina vänner sysslar med (Det dem delar med sig av).
 
Tror det var i helgen som jag började fundera på vad man håller på med!
Man kollade igenom vissa inlägg som man lagt ut på facebook, som egentligen är helt onödiga och som ingen annan MÅSTE veta.. Och i såfall kan man ju ta det tu man hand med de som vill veta och bryr sig..
Det handlar mycket om uppmärksamhet på Fb. Utan tvekan.. Men vart går gränsen för vad man ska få skriva och inte?
När börjar folk tröttna på en? När blir andra runt om irriterade? Vad har hänt med samhörigheten och gemenskapen via telen eller viljan att kanske ses oftare?
Är det verkligen så illa att man måste "skrika" ut hur man mår på nätet för att någon ska reagera, höra av sig?
 
Då kommer vi till tid så klart, Har man verkligen mer tid till att lägga ut 10-20 statusar om dagen än att svara i mobilen eller att ta en helg för att umgås.Vi använder mobilen till verkligen ALLT idag, förutom att prata i den! (En liten komisk inflikning).
Nej så är det nog inte riktigt. Vad handlar det om då? Lathet?
Man gömmer sig hellre idag bakom en dataskärm än att komma ut och träffa sina vänner. [Inte alla såklart, utan jag pratar ur mitt eget perspektiv]
Våran nya generation kommer att födas till en värld bakom skärmar, en värld full av lathet och där man knappt behöver resa sig ur soffan/stolen för att allting redan finns i mobilen eller datorn. Är det inte lite sjukt så säg?!
 
Där handlar det då i stället om självdisiplin? Gränser?  Att man måste lära sig att sätta gränser, om inte för sig själv så givetvis för barnen.
Att det kanske inte är så farligt att vara utan fb/internet/ en dag eller två. Prova och känna efter hur stressen lägger sig på is ett tag. Samma med mobilen.. Att kanske ta en dag utan den för att bara va sig själv och slappna av.
 
Nu känner till och med jag att man kanske spårar ur lite, MEN om jag bara kan få komma fram till det jag vill få sagt så ska ni snart få slippa min bitterhet gentemot "samhället och tekniken idag".
 
Jag har kommit på mig själv med att sitta vid fb otroligt ofta, skriva otroligt många ointressanta inlägg för andra att läsa. (Vilket är väldigt svårt för mig själv att avgöra såklart) Men jag antar det.
Kom dessutom på mig själv med att 5 min efter man har stängt ned fb på datorn så kollar man GENAST 5-10 min efter mobilen.. GALET!
Har blivit ett TICKS, ett MÅSTE, ETT SLAGS BEGÄR.
 
Så för att undvika stress så tar jag nu en fb-lös vecka (så gott det går).
Det är min tanke att bli "mindre stressad". Haha.. dock.. så blev jag MINST lika stressad utan fb igår. Då man som sagt inte har lika mycket koll, vad gör mina vänner osv?
När man bor här borta där man knappt känner någon så blir faktiskt det extra tufft när man ingenting vet och när ingen hör av sig.
 
Sen tänkte jag testa mina vänner i allmänhet lite grann.. Berättar jag på vilket sätt så är det ingen vits med testet. Så det får komma naturligt! Får göra en slagt utvärdering sen haha.
 
Ni får gärna säga om jag har fel? är ute och cyklar? Eller vad eran åsikt är. Jag tycker nog mest det är intressant men samtidigt hur sjukt det har blivit.
Nu säger jag ABSOLUT INTE att det BARA är dumt, dåligt och negativt att ha Facebook.. Absolut inte. Utan mer vad den har gjort med mig och säkert många fler om man bara tänker efter. Vissa klarar sig utan, andra inte!
Utan fb som sagt hade jag tråkigt nog inte haft samma kontakt med många bekanta, vänner osv. Inte haft samma koll på omkretserna.
Så på det sättet är jag tacksam över det nätverket.
 
Nu har jag fått ur mig lite galla :) Ni får ha en trevlig vecka gott folk!






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?